Data publikacji: 2019-04-09
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: „Blushing Bar” z czerwonego dębu amerykańskiego w Mediolanie
Kategoria: Sztuka, LIFESTYLE
Intensywnie różowy bar w formie okręgu, zaprojektowany przez architektów z pracowni Chan + Eayrs i wykonany z czerwonego dębu przez Sebastiana Coxa zajął zaszczytne miejsce na wystawie Wallpaper* Handmade X: With Love w Mediolanie.
Intensywnie różowy bar w formie okręgu, zaprojektowany przez architektów z pracowni Chan + Eayrs i wykonany z czerwonego dębu przez Sebastiana Coxa zajmie zaszczytne miejsce na wystawie Wallpaper* Handmade X: With Love. „Blushing Bar” został wykonany z amerykańskiego czerwonego dębu dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC). Okrągły bar zostanie zaprezentowany na mediolańskiej wystawie Salone dei Tessuti w dniach 9-13 kwietnia 2019 roku.
Ten wyjątkowy mebel powstał w odpowiedzi na określone przez redakcję magazynu Wallpaper* wytyczne dla tegorocznej edycji, aby uhonorować dziesięciolecie mediolańskiej wystawy. „Blushing Bar”, czyli „Zarumieniony bar”, został wykonany z 10 modułów przeznaczonych do przygotowywania koktajli (woda, alkohol, owoce, zioła, uchwyty, lód, dodatki, szklanki, napoje gazowane, zlew), z których każdy jest indywidualnie wykonanym elementem giętym.
– X zinterpretowaliśmy zarówno jako rzymską dziesiątkę, odnoszącą się do rocznicy Wallpaper* Handmade, ale także jako „całusa”, którym można podpisać list miłosny, stąd nazwa i kolor baru. Miłość sprawia, że się rumienimy, bo mocno bijące serce szybciej pompuje krew w naszym ciele – powiedział Merlin Eayrs, jeden z architektów projektujących mebel. – Czerwony dąb ma różowy, nieco cielisty odcień i porowatą strukturę z tak otwartymi kapilarami, że można przez nie dmuchnąć. Sebastian Cox nasycił te żyłki w drewnie intensywnie różowym barwnikiem, które przypominają zarumienioną skórę zakochanego człowieka – dodał Merlin Eayrs.
– Bar jest miejscem spotkań, nawiązywania relacji. Jak wszystkie projekty, których się podejmujemy, ma bardzo osobisty przekaz – dodała Zoe Chan, druga połowa zespołu architektów.
W procesie barwienia drewna Sebastian Cox i jego zespół maszynowo wywiercili na końcach elementów baru z czerwonego dębu serie jednakowej wielkości otworów, a następnie elementy drewniane umieszczone zostały w specjalnie zaprojektowanym uchwycie do farbowania, w którym otwory wypełniono czerwonym tuszem do kaligrafii.
– Dzięki wlaniu atramentu do otworów identycznej wielkości uzyskaliśmy równomierne rozprowadzenie barwnika w drewnie. Używając tuszu do kaligrafii uzyskaliśmy bardzo intensywny kolor – powiedział Sebastian Cox.
Na końcach dębowych elementów zamocowane zostały zaciski z gumowymi rurkami, doprowadzającymi tusz. Przewody były powoli otwierane, pompując barwnik do otworów pod ciśnieniem ośmiu barów, co pozwoliło wtłoczyć go w porowatą strukturę czerwonego dębu dosłownie w ciągu kilku sekund. Sprężone powietrze wtłaczało tusz do porów drewna, nazywanego ksylemem (tkanki naczyniowej roślin, przewodzącą wodę i rozpuszczone składniki odżywcze od korzeni w górę, tworzącej zdrewniałą część pnia lub łodygi). Oglądając tak obrobione elementy z czerwonego dębu widać, jak swoim jaskrawoczerwonym kolorem tusz wyraźnie podkreśla usłojenie drewna. Ten uwidoczniony rysunek słojów został wykorzystany w procesie projektowania i wykonania baru do jego efektownego wykończenia.
– Rozważając właściwości drewna zazwyczaj odnosimy się do wytrzymałości, twardości i ciężaru, ale gdy skupimy się na jego strukturze komórkowej, możemy zobaczyć zupełnie nowe cechy. Czerwony dąb ma unikalne, ułożone pierścieniowo pory – w projekcie mieliśmy okazję odkrywania struktury komórkowej drewna i jej potencjału w tworzeniu nowych możliwości estetycznych – powiedział Sebastian Cox. – W studiu zazwyczaj pracujemy z drewnem w jego naturalnych odcieniach, jednak wykorzystanie tak żywego koloru, który dodatkowo posłużył do podkreślenia struktury drewna, było niesamowicie wyzwalającym doświadczeniem. Liczymy, że w ten sposób zachęcimy innych do nowego spojrzenia na ten powszechnie znany materiał – dodał Cox.
– Mocno wierzymy też, że powinniśmy wykorzystywać produkty, w które obfituje natura, a czerwony dąb, choć jest jednym z najczęściej występujących gatunków w lasach amerykańskich, z niejasnych przyczyn nie cieszy się popularnością w Europie. Dlatego tak bardzo zaangażowaliśmy się w stworzenie projektu, który skłoni innych do zwrócenia uwagi na to niedoceniane, a przy tym niewiarygodnie użyteczny gatunek drewna, jakim jest czerwony dąb – powiedział Sebastian Cox.
David Venables, dyrektor AHEC na Europę, organizacji która regularnie wspierała rozmaite projekty Wallpaper* Handmade w ciągu ostatnich 10 lat, wskazał że początkowo nieufnie podchodził do pomysłu, aby „do czerwonego dębu dodać jeszcze więcej czerwieni”, jednak urzekła go kreatywność i piękno ostatecznego efektu.
– Zważywszy że jednym z powszechnie wskazywanych, choć irracjonalnych powodów niezbyt częstego wykorzystywania czerwonego dębu jest jego kolor (ponieważ ma cieplejszy odcień niż drewno białego dębu z terenu USA i Europy), czerwony atrament użyty w projekcie można by postrzegać jako prowokację. Ale taka właśnie jest podstawowa rola naszych projektów kreatywnych: podważać konwencjonalne myślenie, prowokować do dyskusji, a przede wszystkim inspirować. Osiągnięcie tak poruszającego i niezwykłego efektu estetycznego dzięki wykorzystaniu wyjątkowej struktury komórkowej czerwonego dębu okazało się być świetnym posunięciem i pozwoliło zademonstrować, jak rozumienie materiału może wpływać na proces projektowy – powiedział David Venables.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Sztuka #LIFESTYLE