Data publikacji: 2019-09-27
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Stocznia Gdańska w obiektywie Michała Szlagi
Kategoria: Sztuka, LIFESTYLE
Artysta od wielu lat dokumentuje przestrzeń oraz obiekty Stoczni Gdańskiej. Jego prace znajdują się, m.in. w kolekcji Centrum Pompidou w Paryżu. Od wtorku twórczość Michała Szlagi będzie można oglądać w holu głównym Narodowego Instytutu Dziedzictwa w Warszawie.
Michał Szlaga, pochodzi z kaszubskiej rodziny, jest absolwentem gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Miał pracownię w budynku dyrekcji Stoczni Gdańskiej i udokumentował proces transformacji tej industrialnej przestrzeni na tysiącach fotografii. W 2013 r. opublikował książkę, pt. „Stocznia. Szlaga”; zamieszczone w niej fotografie prezentowane są na niniejszej ekspozycji. Autor pokazuje także obiekty ze swojej kolekcji, drewno grabu z przetrzebionej kępy drzew przed salą BHP oraz wideo dokumentujące działania właścicieli terenów stoczni w latach 2008-2012. Film ten, wraz ze wspomnianą książką i diapozytywami fotografii pokazanych po raz pierwszy w 2014 r. na berlińskiej wystawie jako „Stocznia/Shipyard – Documents of Loss”, znalazł się w kolekcji Centrum Pompidou w Paryżu.
Wernisaż odbędzie się we wtorek 1 października o godz. 18:00 w holu głównym Narodowego Instytutu Dziedzictwa przy ulicy Kopernika 36/40 w Warszawie. Wezmą w nim udział Michał Szlaga, fotografik, prof. Magdalena Gawin, Podsekretarz Stanu w MKiDN, Generalny Konserwator Zabytków, dr inż. Waldemar Affelt, członek Głównej Komisji Konserwatorskiej przy Generalnym Konserwatorze Zabytków, członek ICOMOS, Bartosz Skaldawski, Dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa.
Wystawa jest częścią szeroko zakrojonych działań związanych z wpisaniem Stoczni Gdańskiej na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Będzie można ją oglądać do 1 lutego 2020 roku.
Zdjęcie:
„Kadłub być może ostatniej jednostki zwodowanej w Stoczni Gdańskiej, 1 marca 2013 na pochylni B1 – jednej z trzech zachowanych spośród pięciu pierwotnych w Stoczni Schichaua. Wyraźnie widoczne pochylenie kadłuba ustawionego rufą do przodu. Droga wodowania wchodzi w Martwą Wisłę, a sama operacja wymaga zrzucenia kotwic i asysty holowników. Pierwszą jednostką zwodowaną tu 31 maja 1893 był mały krążownik Gefion, zaś podczas II wojny światowej tutaj montowano kadłuby u-bootów. Na początku lat 70. Stocznia Gdańska posiadała dziesięć pochylni różnego typu. W latach 1076-1982 siedem fińskich żurawi „Kone” o maksymalnym udźwigu od 50-150 t zastąpiło wysłużone „Konie”, obsługujące pochylnie i jeżdżące po estakadach. Na sąsiedniej stronie rodzina żurawi „Kone” przy pochylniach B1 i B3 widziana z kładki nad torami kolejki SKM. Widoczny w centrum żuraw zwany Młotkiem niestety już nie istnieje…” – fragment albumu „Stocznia. Szlaga”
Fot. M. Szlaga
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Sztuka #LIFESTYLE